Algemene Voorwaarden Onderhoudsabonnementen SolarServicePlan.
Artikel 1. Definities en begripsbepalingen. Artikel 2. Toepasselijkheid Algemene Voorwaarden. Artikel 3. Voorwaarden voor het sluiten van een Abonnement. Artikel 4. Herroepingsrecht. Artikel 5. Tarieven. Artikel 6. Verplichtingen van het Bedrijf. Artikel 7. Onderhoud. Artikel 8. Storingen Artikel 9. Monitoring Artikel 10. Verplichtingen van de Klant. Artikel 11. Betaling en kosten. Artikel 12. Duur en einde van het Abonnement. Artikel 13. Aansprakelijkheid en schade. Artikel 14. Overmacht. Artikel 15. Wijziging voorwaarden en/of tarieven. Artikel 16. Geschillen en toepasselijk recht. Artikel 17. Slotbepalingen. Productbeschrijving abonnementen. Onderhoudsabonnementen. Abonnementen: 1. Basis Abonnement In het Abonnement inbegrepen In het Abonnement niet inbegrepen Om in te stappen in het Abonnement wordt geen maximum leeftijd van het 2. Comfort Abonnement In het Abonnement inbegrepen In het Abonnement niet inbegrepen Om in te stappen in het Abonnement wordt geen maximum leeftijd van het 3. Comfort Plus Abonnement In het Abonnement inbegrepen Om in te stappen in het Abonnement wordt geen maximum leeftijd van hetAlgemene Voorwaarden Onderhoudsabonnementen SolarServicePlan.
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
1.1. Bedrijf: SolarServicePlan, wederpartij van de Klant bij de Overeenkomst. 1.2. Klant: degene die een Abonnement met het Bedrijf heeft afgesloten. 1.3. Installateur: het installatiebedrijf dat verantwoordelijk is voor de aanleg of wijziging van het Zonnestroomsysteem. 1.4. Abonnement: de overeenkomst tussen Klant en het Bedrijf die het Bedrijf verplicht tot het verrichten van Onderhoud en het oplossen van Storingen volgens de bij het Abonnement behorende productbeschrijving. 1.5. Onderhoud: het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan een Zonnestroomsysteem dat nodig is voor de veiligheid en het ongestoord functioneren daarvan, overeenkomstig de richtlijnen en onderhoudssystematiek van fabrikanten van onderdelen van het Zonnestroomsysteem en volgens de bij het Abonnement behorende productbeschrijving. 1.6. Storing: een gebrek aan het Zonnestroomsysteem, of een onderdeel daarvan, waardoor correct functioneren ervan niet meer mogelijk is. Onder een storing wordt niet verstaan een probleem met de internetverbinding (zoals uitval van wifi of verlies van verbinding met het modem), indien het Zonnestroomsysteem technisch goed functioneert. 1.7. Service: het geheel aan handelingen, behorende bij het uitvoeren van Onderhoud en het verhelpen van Storingen. 1.8. Materiaalkosten: kosten die aan een Klant in rekening worden gebracht voor materialen die niet in het Abonnement zijn inbegrepen. 1.9. Zonnestroomsysteem: alle onderdelen die samen deel uitmaken en het geheel vormen van de zonnepanelen-installatie waarop het abonnement betrekking heeft. 1.10. Overeenkomst: De overeenkomst tussen het Bedrijf en de Klant waarin is vastgelegd dat het Bedrijf gedurende een bepaalde periode service- en onderhoudsdiensten verleent ten aanzien van het Zonnestroomsysteem van de Klant, op basis van een door de Klant gekozen abonnement. 1.11. 1e Inspectie: De technische controle van het bestaande Zonnestroomsysteem die voorafgaat aan het afsluiten van een abonnement. Deze inspectie wordt uitgevoerd om te beoordelen of de installatie in voldoende staat verkeert om onder het gekozen abonnement te vallen. Op basis van de uitkomst van deze inspectie behoudt het Bedrijf zich het recht voor om het abonnement al dan niet aan te gaan, dan wel eerst herstelwerkzaamheden te eisen op kosten van de Klant.
2.1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanvragen en overeenkomsten betreffende het afsluiten van een Abonnement. Indien andere voorwaarden op de Overeenkomst van toepassing zijn prevaleren in geval van tegenstrijdigheid deze Algemene Voorwaarden. 2.2. Afwijkingen van bepalingen uit deze Algemene Voorwaarden ten gunste van de Klant zijn slechts mogelijk indien dit schriftelijk tussen het Bedrijf en de Klant wordt overeengekomen. 2.3. Deze Algemene Voorwaarden strekken mede ten behoeve van alle natuurlijke en rechtspersonen waarvan het Bedrijf gebruik maakt of heeft gemaakt bij het sluiten en/ of uitvoeren van de Overeenkomst. 2.4. Een exemplaar van deze Algemene Voorwaarden wordt aan de Klant bij de overeenkomst overhandigd. De geldende Algemene Voorwaarden zijn te vinden op de website van het Bedrijf en worden op verzoek kosteloos toegezonden.
3.1. Het Zonnestroomsysteem van de Klant dient ten tijde van het sluiten van het Abonnement in een goede staat van Onderhoud te verkeren en goed te functioneren, één en ander ter beoordeling van het Bedrijf. 3.2. Het Zonnestroomsysteem dient te zijn geïnstalleerd conform de installatievoorschriften van de fabrikant(en) en overeenkomstig de voorwaarden NEN 1010. 3.3. Het Bedrijf kan in overleg met de Klant het Zonnestroomsysteem, alvorens het Abonnement ingaat, op kosten van de (toekomstige) Klant eerst controleren en zo nodig herstelwerkzaamheden uitvoeren op kosten van de Klant.
4.1. Een Abonnement kan binnen 14 dagen na totstandkoming van de Overeenkomst zonder opgave van redenen herroepen of geannuleerd worden middels het algemene herroepingsformulier. Wil de Klant gebruik maken van het herroepingsrecht en heeft de 1e Inspectie al plaatsgevonden, dan is de Klant verplicht de kosten voor deze 1e inspectie te voldoen. 4.2. Indien de Klant een bedrag betaald heeft, zal het Bedrijf dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na de herroeping terugbetalen, onder aftrek van eventueel verschuldigde kosten van 1e Inspectie.
Alle door het Bedrijf genoemde tarieven zijn, tenzij anders schriftelijk vermeld, per maand inclusief BTW. De tarieven kunnen door het Bedrijf worden gewijzigd als vermeld in artikel 14.
6.1. Het Bedrijf zal de met de Klant overeengekomen werkzaamheden als een goed vakman uitvoeren. 6.2. Het Bedrijf zal in geval zich gebreken voordoen, deze zo spoedig mogelijk verhelpen. Indien er reparaties nodig zijn buiten de werkingssfeer van het Abonnement, zal niet tot uitvoering worden overgegaan tenzij de Klant uitdrukkelijk met het uitvoeren van de werkzaamheden heeft ingestemd. 6.3. Van de in het kader van het Abonnement verrichte werkzaamheden, zal een (digitale) werkstaat worden opgemaakt, die door de Klant voor akkoord moet worden ondertekend. 6.4. Werkzaamheden buiten het kader van het Abonnement zullen aan de Klant in rekening worden gebracht. Ook deze werkzaamheden worden op de (digitale) werkstaat, als bedoeld in het vorig lid, vermeld.
7.1. Het Abonnement omvat, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, Onderhoud aan het Zonnestroomsysteem dat volgens de richtlijnen en onderhoudssystematiek van de fabrikant dient te worden uitgevoerd. 7.2. Het Onderhoud vindt eens per 36 maanden plaats, afhankelijk van de productvoorwaarden, respectievelijk niet later dan 36 maanden volgend op de laatste onderhoudsbeurt, of na ingangsdatum Abonnement. 7.3. Tot het Onderhoud wordt tenminste gerekend: a. Het periodiek Onderhoud aan respectievelijk inspecteren van het Zonnestroomsysteem conform de onderhoudssystematiek van de fabrikant; b. Het melden aan de Klant indien de installatie niet (meer) voldoet aan de thans geldende veiligheidsvoorschriften; c. Het opmaken van een inspectierapport ten behoeve van de Klant. 7.4. Het navolgende valt niet onder het Abonnement overeengekomen tarieven, en wordt in geval van herstel c.q. vervanging bij afzonderlijke factuur door het Bedrijf aan de Klant in rekening gebracht; a. Storingen die verband houden met de verbinding tussen het Zonnestroomsysteem en het internet in de woning van de Klant; b. Defecten en storingen als gevolg van het door de Klant niet nakomen van de verplichtingen als vermeld in Artikel 8.
8.1. Het Bedrijf is in geval van Storingen op werkdagen bereikbaar van 9:00 tot 16:30 uur. 8.2. In geval van Storingen aan het Zonnestroomsysteem zal het Bedrijf binnen 36 uur na de melding van de Storing trachten de Storing te verhelpen, tenzij er sprake is van een spoedeisend karakter. 8.3. Bij Storingen die onder de garantiebepalingen vallen van een Installateur en/of fabrikant dient de Klant het garantiebewijs te tonen aan de medewerker van het Bedrijf. Indien de Klant het garantiebewijs niet kan tonen, is de Klant de kosten van het verhelpen van de Storing aan het Bedrijf verschuldigd. 8.4. Storingen ten gevolge van toevallige of moedwillige beschadiging dan wel onoordeelkundige bediening of ten gevolge van werk dat is uitgevoerd door anderen dan het Bedrijf vallen buiten het Abonnement. 8.5. In geval van onterechte storingsmeldingen kan het Bedrijf voorrijkosten en 1 uur arbeidsloon in rekening brengen. 8.6. Onder onterechte storingsmeldingen worden meldingen verstaan die betrekking hebben op de volgende situaties: a. samenhangen met een uitgeschakelde automaat in de groepenkast: b. het gevolg zijn van een verandering of defect in de elektrische installatie en/of internetaansluiting: c. het gevolg zijn van blikseminslag, brand of hemelwater-lekkage; d. veroorzaakt zijn door (de)montagewerk in de installatie; e. het gevolg zijn van het niet of niet voldoende zijn uitgevoerd van door het Bedrijf geadviseerde reparaties en/of door het Bedrijf geadviseerde vervanging van onderdelen.
9.1. De dienst Monitoring, zoals inbegrepen in alle abonnementen, wordt uitgevoerd met behulp van de diensten van Sundata B.V. 9.2. Voor het in werking stellen van de monitoring is de Klant verplicht om het Bedrijf tijdig en volledig te voorzien van de noodzakelijke informatie over het Zonnestroomsysteem, waaronder: a. Toegang tot het monitoringportaal van de omvormer (indien van toepassing); b. API-sleutels, inloggegevens of andere technische gegevens die vereist zijn voor koppeling met het monitoringssysteem van Sundata B.V. 9.3. Zolang de vereiste informatie niet is verstrekt of onjuist is, kan het Bedrijf de monitoringdienst niet activeren. In dat geval is het Bedrijf niet aansprakelijk voor ontbrekende monitoringdata en kan de Klant hierop geen rechten ontlenen. 9.4. De Klant blijft verantwoordelijk voor de bereikbaarheid van de installatie via internet en een functionerend thuisnetwerk. Problemen met WiFi, routers of modems vallen buiten de reikwijdte van de monitoringdienst. 9.5. Het Bedrijf verwerkt de verkregen gegevens uitsluitend ten behoeve van de dienstverlening aan de Klant, conform de geldende privacywetgeving.
10.1. De Klant dient het Bedrijf in de gelegenheid te stellen de overeengekomen werkzaamheden te verrichten en dient, op verzoek, aansluitmogelijkheden voor de ten behoeve van de te verrichten werkzaamheden benodigde elektra ter beschikking te stellen. De Klant dient ervoor zorg te dragen dat de installatie waaraan gewerkt moet worden, voor de medewerker van het Bedrijf goed toegankelijk is. 10.2. De Klant verplicht zich: a. het Zonnestroomsysteem te behoeden tegen beschadiging: b. het Zonnestroomsysteem te gebruiken overeenkomstig zijn aard en bestemming en de door het Bedrijf en/of fabrikant gegeven aanwijzingen voor het gebruik op te volgen. Schade die ontstaat door het niet opvolgen van de aanwijzingen komen voor rekening van de Klant: c. van het niet of niet behoorlijk functioneren van het Zonnestroomsysteem, onmiddellijk kennis te geven aan het Bedrijf: d. geen wijzigingen aan het Zonnestroomsysteem aan te (laten) brengen en daaraan geen controle-, onderhouds- of herstelwerkzaamheden te (laten) verrichten anders dan door het Bedrijf: e. de door of vanwege het Bedrijf aangewezen medewerkers en Installateurs in de gelegenheid te stellen het Zonnestroomsysteem te controleren, te onderhouden en/of te herstellen. 10.3. De Klant is verplicht om ervoor zorg te dragen dat het Bedrijf, nadat een afspraak is gemaakt voor het verhelpen van een Storing en/of het uitvoeren van Onderhoud, ook daadwerkelijk toegang verkrijgt tot het perceel waarin het Zonnestroomsysteem is geplaatst. Indien de Klant hiermee in gebreke blijft, is het Bedrijf gerechtigd de gebruikelijke voorrijkosten en 1 uur arbeidsloon in rekening te brengen. Vervolgens is het de verantwoordelijkheid van de Klant de Service alsnog te laten verrichten. 10.4. Indien de Klant het Zonnestroomsysteem vervangt dient de Klant dit te melden aan het Bedrijf. Het lopende Abonnement wordt dan beëindigd met een opzegtermijn van 3 maanden.
11.1. De aan het Bedrijf op grond van het Abonnement toekomende tarieven en bedragen dienen maandelijks middels automatische incasso te worden voldaan en worden op de 26e van de maand afgeschreven van de opgegeven bankrekening. Indien de bankrekening wijzigt dient de Klant dit meteen schriftelijk door te geven aan het Bedrijf. 11.2. De vergoedingen voor werkzaamheden buiten het kader van het Abonnement zullen apart in rekening worden gebracht door middel van een machtiging tot automatische incasso. Indien de Klant niet instemt met automatische incasso ontvangt de Klant een factuur en worden extra administratiekosten in rekening gebracht. 11.3. De verplichting tot betaling van het Abonnement gaat in op de ingangsdatum van het Abonnement. 11.4. Een nota dient door de Klant te worden voldaan binnen 7 dagen na factuurdatum. 11.5. Bij niet tijdige of niet volledige betaling van de vergoedingen en/of facturen wordt door het Bedrijf een aanmaning verzonden waarin de Klant een termijn van 7 dagen krijgt om alsnog te betalen. In de aanmaning wordt het bedrag aan incassokosten genoemd, dat na het verstrijken van de termijn in rekening wordt gebracht. De incassokosten bedragen 15% met een minimum van € 40,- over de eerste € 2500,-. In dat geval is de Klant de administratie- en incassokosten op grond van artikel 6:96 BW verschuldigd. Bij niet tijdige betaling is de Klant bovendien de van toepassing zijnde wettelijke rente op grond van artikel 6:119 BW verschuldigd. 11.6. Bij niet tijdige of niet volledige betaling van de vergoedingen en/of facturen schort het Bedrijf al zijn verplichtingen, voortvloeiende uit het Abonnement op, totdat alsnog door de Klant al hetgeen de Klant verschuldigd is, betaald is. 11.7. Het niet-gebruiken van de installatie, alsmede het niet goed functioneren van de installatie, levert geen redenen op voor staking dan wel opschorting van de betalingsverplichting. Onder niet-gebruiken wordt mede verstaan het niet kunnen gebruiken van de installatie indien de elektriciteitslevering, om wat voor reden dan ook, is onderbroken.
12.1. Een Abonnement gaat in op het tijdstip dat tussen het Bedrijf en de Klant is overeengekomen en geldt voor een periode van drie jaren. Het Abonnement wordt vervolgens steeds stilzwijgend verlengd voor onbepaalde tijd, tenzij het Abonnement met inachtneming van het hierna volgende is opgezegd. 12.2. Het Abonnement kan door de Klant schriftelijk worden opgezegd overeenkomstig de wijze waarop de overeenkomst is afgesloten en de Klant een opzegtermijn van drie kalendermaanden in acht neemt. 12.3. In geval de Klant verhuist vervalt het Abonnement automatisch op de dag van verhuizing, mits de verhuizing tijdig en schriftelijk is gemeld aan het Bedrijf. 12.4. Het Bedrijf is te allen tijde gerechtigd het Abonnement tussentijds te beëindigen indien de Klant toerekenbaar tekort schiet in de nakoming van zijn verplichtingen. 12.5. De Klant is te allen tijde gerechtigd het Abonnement tussentijds te beëindigen indien het Bedrijf aantoonbaar en toerekenbaar tekort schiet in de nakoming van zijn verplichtingen zonder dat er sprake is van overmacht.
13.1. Het Bedrijf is behoudens opzet of grove schuld van het Bedrijf aansprakelijk voor schade voor zover deze aan hem aantoonbaar en toerekenbaar kan worden toegerekend tot een maximum bedrag conform de dekking in de WA-polis van het Bedrijf. 13.2. Het Bedrijf is nimmer aansprakelijk voor welke gevolgschade dan ook. 13.3. Het Bedrijf is niet aansprakelijk voor schade indien de Klant het Bedrijf niet in de gelegenheid heeft gesteld het reguliere Onderhoud uit te voeren. 13.4. De Klant vrijwaart het Bedrijf voor claims van derden.
Indien één van de partijen ten gevolge van overmacht, zoals bedoeld in het Burgerlijk Wetboek, niet in staat is zijn verplichtingen na te komen, neemt hij terstond contact op met de andere partij teneinde te bezien hoe tot een redelijke oplossing gekomen kan worden.
15.1. Deze algemene voorwaarden en/of tarieven kunnen door het Bedrijf worden gewijzigd. Wijzigingen kunnen tussentijds plaatsvinden. Wijzigingen treden eerst in werking 30 dagen na de dag waarop de wijzigingen zijn bekend gemaakt, tenzij in de bekendmaking een latere datum van in werking treden is vermeld. Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds bestaande Abonnementen. 15.2. Als bekendmaking geldt een kennisgeving geplaatst op de website van het Bedrijf minimaal 30 dagen voorafgaand aan de ingangsdatum van de wijziging. Gewijzigde tarieven en/of voorwaarden liggen bij het Bedrijf ter inzage en zijn aldaar kosteloos verkrijgbaar. Het Abonnement wordt alsdan, met inachtneming van de wijziging, stilzwijgend voortgezet. 15.3. De Klant die na een wijziging van de algemene voorwaarden een betaling verricht verklaart zich akkoord met de dan geldende gewijzigde algemene voorwaarden. 15.4. Indien de Klant een wijziging in de algemene voorwaarden en/of tarieven niet wenst te accepteren kan hij het Abonnement binnen één maand na ingang van de nieuwe voorwaarden schriftelijk opzeggen. 15.5. De vergoedingen en tarieven, die ingevolge het Abonnement zijn verschuldigd, kunnen worden verhoogd door het Bedrijf. Wettelijke verhogingen in BTW of van overheidswege opgelegde verhogingen worden niet aangemerkt als tariefsverhoging. 15.6. Indien het Bedrijf een tariefsverhoging vaststelt welke meer is dan de landelijke index in de branche, de indexering op basis van de Tabel Regelingslonen Bouwnijverheid en Installatiebedrijven van het CBS zal het Bedrijf de verhoging tenminste 30 dagen voor de invoering van de verhoging aankondigen.
16.1. Op alle overeenkomsten en zaken verband houdend met de overeenkomst of deze voorwaarden, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. 16.2. Eventuele geschillen tussen partijen zullen door de bevoegde rechter worden beoordeeld. 16.3. Ongeldigheid of nietigheid van enige bepaling in de overeenkomst of deze voorwaarden laat de geldigheid van de overige bepalingen in de overeenkomst of deze voorwaarden, respectievelijk de daarin vervatte geldige onderdelen onverlet. Partijen verbinden zich ertoe om, als dit geval zich voordoet, de ongeldige bepaling door een naar zin en doel overeenkomstige geldige bepaling te vervangen.
17.1. Deze algemene voorwaarden treden op 1 april 2024 in werking. Met ingang van die datum vervallen de tot dan geldende voorwaarden. 17.2. Deze algemene voorwaarden kunnen worden aangehaald als: “Algemene voorwaarden SolarServicePlan Onderhoudsabonnementen”. 17.3. Deze algemene voorwaarden staan op de website van het Bedrijf en liggen bij het Bedrijf ter inzage en zijn aldaar op aanvraag kosteloos verkrijgbaar.
Deze productbeschrijving vormt een nadere uitwerking van, en aanvulling op, de Algemene Voorwaarden SolarServicePlan Onderhoudsabonnementen (hierna de algemene voorwaarden).
Alvorens een Abonnement te kunnen aangaan dient, schriftelijk (digitaal) en naar waarheid aan SolarServicePlan onder meer het merk (zonnepanelen en omvormer), het type (zonnepanelen en omvormer) en het bouwjaar van het Zonnestroomsysteem in kwestie te worden bekendgemaakt. Op grond van deze gegevens kan SolarServicePlan besluiten een 1e inspectiebeurt te willen uitvoeren. SolarServicePlan treedt daartoe in overleg met de Klant (in spé). De 1e Inspectie vindt plaats voordat de overeenkomst wordt aangegaan dan wel binnen 2 maanden na sluiting van de overeenkomst. De eventuele materiaalkosten en arbeidsloon zijn voor rekening van de klant. De abonnementen gelden voor Onderhoud en Service aan installaties voor huishoudelijk gebruik. SolarServicePlan kent de onderstaande
Zonnestroomsysteem gehanteerd. SolarServicePlan behoudt zich het recht voor om
zonder opgave van redenen te weigeren een abonnement aan te gaan.
Zonnestroomsysteem gehanteerd. SolarServicePlan behoudt zich het recht voor om
zonder opgave van redenen te weigeren een abonnement aan te gaan.
Zonnestroomsysteem gehanteerd. SolarServicePlan behoudt zich het recht voor om
zonder opgave van redenen te weigeren een abonnement aan te gaan.